ULUSLARARASI NAKLİYE’DE BRANDA UYGULAMALARI

9 Aralık 2016

Taşımacılıkta gabari dışı, over dimensions, over size, taşmalı v.b. pek çok farklı tabir ve deyim ile anılan uluslararası standartlar dışı ebatlardeki ürünlerin gerek kara gerekse deniz yolu ile taşınmaları sırasında dış etkenlerden korunmaları için en sık müracaat edilen yöntemlerden biri tarpoulin (branda) uygulamasıdır.

Branda uygulamalarını başlıca iki ana başlık altında toplayabiliriz.

Açık yük branda uygulamaları:

1- Flat Rack, Platform konteyner üzeri uygulamalar,

2- Mafi üzeri uygulamalar,

3- TIR üzeri uygulamalar,

4- Gemi üstü uygulamalar,

 

 

Open Top – O/H (taşmalı) konteyner uygulamaları.

 

Branda uygulamasında bilinmesi ve dikkat edilmesi gerekenler:

Tekstil ürünleri üretildiği ipliğe göre dünyada iki farklı numaralandırma sistemine sahiptir.

Uzunluk Numara Sistemleri
–   Metrik Numara (Nm),

–   Fransız Numaralandırma Sistemi (Nf)

–   İngiliz Pamuk İpliği (Ne),

Keten İpliği (Ne L),

Kamgarn İpliği (Ne K),

Straygarn İpliği (Ne W),


Ağırlık Numara Sistemleri 

– Uluslararası ağırlık (Tex, Dtex),

– Denye (den, Td),

Ülkemizde genel olarak kullanılan sistem Denye Numaralandırma Sistemi (den) ‘dir. Bu sistem 9000 m uzunluğundaki  iplikten üretilen brandanın gram cinsinden ağırlık değeri olarak tanımlanır.

Nakliye sektörüne hizmet veren branda üreticileri genel olarak üç ayrı ağırlıkta ürün kullanırlar.

9000 m. iplik : 250 gr ise 250 denye,

9000 m. iplik : 230 gr ise 230 denye,

9000 m. iplik : 150 gr ise 150 denye,

Ülkemizdeki uygulamacılar kullanılacak brandayı piyasadaki fiyat tercihlerine göre tespit etmektedir. Asıl olarak düzgün formdaki ve aktarmasız taşınacak Açık Yükler için 150 denye, şekilsiz (amorphous), birden fazla aktarma görecek Açık Yükler ile Open Top – O/H (taşmalı) konteyner yüklemelerinde 230 veya 250 denye brandalar tercih edilmelidir.

Branda uygulaması sırasında en çok özen gösterilmesi gereken husus brandanın mümkün olan en sıkı şekilde ürüne sarılması ve nakliye sırasında hava almasının engellenmesi için polyester kayış, kolon, zımba v.b. ürünler kullanılarak sabitlenmesidir. Ayrıca branda uygulanacak ürünün delici, kesici kenar ve çıkıntıları tespit edilmeli bu bölümler uygulamadan önce uygun örtücüler ile brandayı delmeyecek şekilde korumaya alınmalıdır.

Unutulmaması gereken en önemli nokta 1-2 cm çapındaki bir deliğin nakliye sırasında alacağı rüzgar ile birlikte brandanın tamamen işlevsiz hale gelebileceği hasarlara sebep olabileceğidir.

Open Top – O/H (taşmalı) konteyner‘lerde önemli hususlardan biri de uygulama yapılacak konteynerin üreticisi ve/veya donatanıdır. Dünya genelinde farklı konteyner üreticileri farklı kanca aralığı kullanırlar. Bu nedenle uygulama yapılacak konteynerin PREFIX’i (üretici ve/veya donatan tanıtım kodu – konteyner numarası başında kullanılan 4 karakterden oluşan harf gurubu) brandayı hazırlayacak üretici firmaya bildirildiği taktirde orijinal kanca aralıklarına sadık kalınarak birebir branda üretimi mümkün olacaktır.

Ancak unutulmaması gereken önemli unsurlardan biride branda sektöründe nakliye konusunda ehil olmayan çadır, tente v.b. üreten pek çok üreticinin son dönemde nakliye amaçlı branda üretimine girdiği ve konteyner hakkında bilgi tecrübe eksikliği nedeniyle yapılan uygulamalarda en kaliteli ve pahalı malzeme tercih edilse dahi brandaların daha ön taşıma (fabrika liman arası) yapılırken hatalı işçilik uygulamaları yüzünden parçalandığıdır.

Malınızın güvenliği için branda tercihinizi yaparken en az fiyat kadar uygulanacak malzenin kalitesine ve uygulama ekibinin tecrübesine dikkat etmeniz gerektiğini hatırlatır tüm nakliyatlarınızın selamatle nihai varış yerlerine ulaşmasını temenni ederiz.

 

No comments

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.